La gala "Catalunya dansa contra el càncer" va tornar a seduir ahir el públic gironí que va omplir el Teatre Municipal de Girona amb ganes de gaudir del talent de ballarins i ballarines catalans i internacionals provinents d'algunes de les companyies més prestigioses del món, com el Philadelphia Ballet, l'Hamburg Ballet, el Béjart Ballet Lausanne, l'Estonian National Ballet o el Basel Ballet. La gala, que clou cada any la iniciativa de dansa solidària Girona en Moviment, s'ha convertit en una cita ineludible per als amants de la dansa d'alt nivell i en una oportunitat única de ballar a casa per als ballarins catalans que estan fent carrera professional majoritàriament fora.
Els espectadors van poder gaudir d'una gala molt variada, que va incloure peces creades especialment per a l'ocasió pels coreògrafs Kevin O'Day, Martin Harriage i Davidson Farias, que van assistir també a la gala. O'Day va estrenar dues peces: un pas a dos interpretat per per Alba Nadal i Joan Ivars, amb una versió especial de l'Ave Maria de Shubert per l'Escolania de Montserrat, i un solo interpretat pel mateix Joan Ivars, amb música de Xavier Cugat. El public també va poder gaudir de la première de 8 (circle), amb coreografia de Martin Harriage i interpretat pel ballarí Jeshua Costa, i de Duality, una peça creada pel coreògraf del Ballet de Zürich Davidson Farias i interpretada per les germanes bessones Amélie Demont i Clara Demont. Tampoc no hi van faltar les estrenes de peces creades i interpretades pels propis ballarins. És el cas de Caprice, del ballarí de Sant Hilari Sacalm Aleix Labara, que actualment forma part del Ballet de Basel, a Suïssa, i A Strange Night Around the Fire, del gironí Marc Sayer i la ballarina Emilia Lindblom.
A la gala es van poder veure també peces mítiques, com el pas a dos del balcó de Romeo i Julieta, interpretat pels ballarins del Ballet Nacional d'Estònia Abigail Mattox i Francesco Piccinin, així com d'altres de coreògrafs de renom més clàssics com John Neumeier - Charlotte Larzelere i el gironí Marià Huguet van intepretar Wo die shönen Trompeten blasen - i més contemporanis com Ross Freddie Ray - Ophelia, Chornos, interpretat per Natsumi Tsuruta-. Per la seva part, Anna Serratosa i Pau Pujol, solistes del Philadelphia Ballet, van interpretar una peça d'un nivell virtuós de tècnica clàssica: el pas a dos Spring Waters, d'Asaf Messerer.
El hip hop va estar present per primer cop a la gala amb la participació del duo Cooper&Voldo, guanyador de diversos campionats mundials d'aquesta modalitat de ball. El duet va interpretar dues peces tan impactants com sensible: Altroïsme i La Bohème, aquesta última amb música de Charles Aznavour.
Un dels moments més emotius de la gala va ser la interpretació per part d'Alba Nadal i David Rodriguez de la peça Àngel vigilador, creada per ells mateixos i Luke Prunty i amb música de Hauschka i text de Mercè Rodoreda. Abans de la interpretació, David Rodríguez i Luke Prunty, en el seu paper de conductors de la gala, van reivindicar la bellesa de la llengua catalana i van afirmar que, "davant dels que la volen censurar, nosaltres la seguirem parlant, la seguirem cantant i la seguirem ballant".
Ave Maria, estrena mundial. Interpretació Alba Nadal i Joan Ivars. Coreografia: Kevin O'Day. Foto: Paula Fernández.
Spring Waters. Interpretació: Anna Serratosa i Pau Pujol. Coreografia: Asaf Messerer. Foto: Paula Fernández
La gala "Catalunya dansa contra el càncer " va posar punt i final a quatre dies d'activitats al voltant de la dansa, la salut i les identitats, leit motiv d'aquesta cinquena edició de Girona en Moviment. Les activitats solidàries organitzades durant el festival han permès recaptar prop de 15.000 euros que es destinaran íntegrament als serveis de psicooncologia que la Fundació Oncolliga Girona ofereix als malalts de càncer i els seus familiars. El festival està organitzat per l'associació Cultura en Moviment, liderada pel ballarí i coreògraf David Rodríguez, amb el suport d'Oncolliga i la col·laboració de l'Ajuntament de Girona, la Diputació de Girona i diverses empreses i entitats patrocinadores.
Quatre dies d'activitat
L'activitat d'aquesta edició va començar dijous amb diversos tallers a càrrec de professionals de l'Oncolliga i un interessant col·loqui sobre 'Càncer i identitat', al Caixa Fòrum Girona.
Divendres va tenir lloc la projecció al Cinema Truffaut dels onze curts finalistes de la segona edició del Concurs de Curtmetratges. La temàtica era la dansa com a catalitzadora de les diferents identitats socials, culturals, lingüístiques o de gènere que conviuen a la nostra societat i s'hi van presentar més d'un centenar de propostes d'arreu del món. Després de la projecció dels onze finalistes, tots propostes d'una altíssima qualitat, va tenir lloc la proclamació dels guanyadors:
Premi al Millor Curt Documental: Bellydance Vogue, dirigit per Hady Moussally [Líban]
Premi al Millor Curt de Ficció. Let’s call it a tie, dirigit per Vasily Zhitlov i Maya Selezneva [Rússia]
Premi del Públic. Na Ribas, dirigit per Ferran Carbonell Pous [Catalunya]
Menció especial del jurat:
The Migrant body, dirigit per Paula Gil Higa i Cal Hopwoid [Estats Units]
Kill the minotaur, dirigit per Naya Kuu [Bèlgica]
La programació va continuar dissabte amb un workshop de GAGA People a càrrec d'Ariadna Monfort, i la GeMVerse Party a la Sala Platea, una proposta oberta a tots els públics on van conviure la música, el ball i els entorns interactius.
* A dalt, Gohar Mkrtchyan i Jeronimas Krivickas a Giselle. Foto: Paula Fernández